Sinds 2013 schrijft Wendy van der Maarel om de week een kort stukje in weekblad Margriet. De stukjes gaan over klachten en problemen die zij in de praktijk tegenkomt. Persoonlijke gegevens of omstandigheden waaraan patiënten te herkennen zouden zijn worden uiteraard nooit vermeld. Wendy's bijdrage is nu ook online in deze blog te lezen.

(verschenen in margriet 46 2013)

‘Ik heb mezelf eens gemeten, maar ben een paar centimeter korter dan wat er in mijn paspoort staat!’ vertelt Mies (61). ‘Zou ik botontkalking kunnen hebben?’ Mies is een sportieve slanke vrouw, maar als ik goed kijk zie ik dat ze wel wat naar voren gebogen staat in de rug. Botontkalking, osteoporose, komt erg veel voor; wereldwijd krijgt 1 op de 3 vrouwen en 1 op de 8 mannen boven de 50 jaar osteoporose. De kans neemt o.a. toe door erfelijke aanleg, een laag lichaamsgewicht, vroege overgang, weinig beweging, voedingstekorten (met name kalk), weinig zonlicht, roken, veel alcohol en gebruik van medicatie zoals prednison. Bij vijftigplussers met een botbreuk wordt tegenwoordig vaak een botdichtheidsmeting (DEXA-scan) gedaan om osteoporose op te sporen. Zo’n DEXA-scan heb ik nu voor Mies ook aangevraagd. Osteoporose is met medicatie te behandelen, waarbij het belangrijkste doel is om vervelende botbreuken in de toekomst te voorkomen.

(verschenen in margriet 44 2013)

Ik heb het al jaren maar sinds ik ben begonnen met hardlopen is het écht niet leuk meer, ik verlies steeds vaker urine! Suzan(42) is bepaald niet de enige, urine-incontinentie komt ontzettend veel voor. Er zijn verschillende soorten incontinentie, maar urineverlies bij drukverhogende momenten (niezen, lachen of sporten bijvoorbeeld) noemen we stressincontinentie. De oorzaak hiervan is verzwakking van de bekkenbodemspieren, waardoor de blaas niet goed afgesloten blijft op momenten dat dat moet. Van een hardloopmaatje heeft Suzan gehoord dat lopen met een tampon in dit soort gevallen wel helpt, dat klopt inderdaad, de vaginaal ingebrachte tampon ondersteunt dan de blaas. Dit effect kan ook bereikt worden met een pessarium. Bekkenbodemspieren trainen (eventueel via de bekkenfysiotherapeut) en overgewicht kwijtraken kan het urineverlies verminderen. Eventueel kan verwijzing naar de gynaecoloog/uroloog nodig zijn, er zijn tegenwoordig betrekkelijk eenvoudige ingrepen om het probleem op te lossen. Suzan probeert het eerst maar eens met een tampon…

(verschenen in margriet 42 2013)

Rob(46) komt ‘scheef’ mijn spreekkamer binnenlopen. ‘Vraag niet hoe ik mijn bed uitgekomen ben met deze rug, ik voel me net een hark!’ ‘Onbegrijpelijk, afgelopen weekend heb ik gewoon nog kunnen tennissen, nergens last van gehad!’. Voorzichtig test ik hoe beweeglijk de rug van Rob is. Het valt behoorlijk tegen, eigenlijk doet alles zeer. De pijn zit vooral in de onderrug en de rechter bil. Mijn advies aan Rob is eenvoudig: goede pijnstillers slikken om de ergste pijn te dempen en zoveel mogelijk in beweging komen. Geen ingewikkelde rugoefeningen, maar gewoon wat lopen bijvoorbeeld. Tillen en bukken het liefst mijden en over een paar dagen terugkomen op mijn spreekuur, eventueel vragen we de fysiotherapeut er dan ook bij. Bij pijn die niet te harden is, uitstraling in het been, uitvalsverschijnselen of plasklachten moet hij direct terugkomen, dan zou het toch iets anders dan gewoon ‘spit’ kunnen zijn.

UITGELICHT

Nieuws

­

Reisprik

­

Contact

­